برنامه ریزی درسی
ندا پریشانی؛ سید ابراهیم میر شاه جعفری؛ فریدون شریفیان؛ مهرداد فرهادیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضربررسیعنصرمحتوادربرنامهیدرسیآموزش محیطزیستدوره دوم متوسطه در ایرانوچندکشورجهانوپیشنهاد رویکرد ومحتوایمغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست ایران بود. روش پژوهش تطبیقیوتوصیفی- تحلیلیبود.نتایجپژوهش نشان داد رویکرد برنامه درسیکشورهای سوئدوکانادابه برنامه درسی آموزش محیطزیست، توسعه پایدار بوده و محتوایآموزش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضربررسیعنصرمحتوادربرنامهیدرسیآموزش محیطزیستدوره دوم متوسطه در ایرانوچندکشورجهانوپیشنهاد رویکرد ومحتوایمغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست ایران بود. روش پژوهش تطبیقیوتوصیفی- تحلیلیبود.نتایجپژوهش نشان داد رویکرد برنامه درسیکشورهای سوئدوکانادابه برنامه درسی آموزش محیطزیست، توسعه پایدار بوده و محتوایآموزش محیطزیست در برنامه درسیمتوسطه دوم بهصورت جامع وتلفیقی بوده است. محتوای برنامهدرسی آموزش محیطزیست متوسطه دوم کشور استرالیا فاصله کمی با رویکرد توسعه پایدارداشت و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامعوتلفیقی بود. محتوای برنامه درسیمتوسطه دوم آموزش محیطزیست در کشور ترکیه با رویکرد توسعه پایدار فاصله داشت ومحتوای آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامع وتلفیقی بود.محتوایبرنامه درسی آموزش محیطزیست متوسطه دوم ایران نیز تا رویکرد توسعه پایدار فاصلهداشت و محتوای آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامعو تلفیقیدر کتب درسی زیستشناسی، شیمی،جغرافیا و زمینشناسیبود. در کشورهای موردمطالعهمحتوای انتخابی حولحیطههای دانش، نگرش و مهارتنسبت به محیطزیستبود. در زمینه نوع دانش و حجماختصاص یافته محتوا،به نگرش و مهارتهای آموزش محیطزیستبین کشورمان و کشورهای منتخباختلاف چشمگیری وجود داشت.درپایان این پژوهش با بررسی تطبیقی، محتوایی روانسازی شدهبا 20 گویه که در برنامه درسیآموزش محیطزیست کشورمان مغفول مانده با رویکرد توسعه پایدارپیشنهادگردید.